Thursday 20 December 2012

20.12.2012 ~ genab setahun Beliau pergi.....

td masa aku bangun,belek2 hp owh...dh 20hb arini...ohhh...arini date cun gak....ada sorng ex-offismate kawen..oh..betuah ampa noh.pilih tarikh cun...so,aku pun trus update status BBM...20.12.2012...trus p mandi...nk p opis...

bila smpai ja opis..tetiba tarikh ni mengingatkan aku ttg sesuatu..sesuatu yg mbuatkan hati aku jd sayu...sedih...ya,setahun yg lepas, 20.12.2011(pagi selasa yg hening), bos kesayangan kami telah 'PERGI' mengadap Ilahai...dengan secara mengejut..akibat jantung...

arwah ir.Zainudin Omar (surprise besday 2011 @ jamuan hari raya)
erm...kenapa tetiba aku tpanggil nk update ttg dia? ya..dia bkn la sedara aku..bkn jugak darah daging aku.dia adalah org luar.yang aku pggil dia bos.majikan aku je pun.tp pemergian dia,aku dpt rsakan satu kehilngan yg besar buat aku dan semua geng opis...senang ckp la.dia bkn takat bos,tp bole jd kwn merangkap penasihat bila tiba masanya..time keja,fokus keja..tp bila time nk berseronok dia ok ja.punya la sporting..aku xpenah lg jmpa bos yg sporting cmni....dia buat kami ni kwn2 jer, klu tgh hari ja..'eh,jom mkn..saya lapar ni' maka berderai la ngekor dr belakang...aku n fiza (mber opis) mmg org tetap dh wajib ikut..hahahaa ...tu blum lg dia ajak g main bowling...wahhh....bagus kan?? kami penah wat trip 1x g langkawi.tggal semua anak bini laki...ehehee..enjoy...tp masa aku lam pntang dorang tggala aku g hatnyai..smpai ati...sobs...sobs

tp xbmakna la kami bole hoi..hoi kan...main tunjal2 kepala ke...tp takut tu xde pun.silap2 dia lak kena jerkah...hahaaaa..tp aku ttp hormat dia...

oh ya....kami gak baik ngn wife dia.kiranya klu tiba time besday dia.wife dia akan pakat la ngn kami nk surprise kan dia..wahhh..nk hrp kami..erm....kami kot kenakan dia belanja blk.haha...selalu wife dia akn bg duit la beli kek.ada kot sekali tu.dia masak n suh kami p amik kt umah...so sweet kan...ewah...aku lak over.klu dia outstation pun,paling2 tidak ada ja benda dia nk belikan utk staf..tu xkira klu aku pesan lg..konon2 nk kasi duit la..tp arwah xnak pun...haha...untungkan...

oklah..detik2 pemergian arwah..sgt2 la menyentuh hati ini....mmg la 2-3bulan sblm dia pergi..dia ada gtau kami.yg dia nk pindah blk duk kl. (beliau ada rumah kt kl).ye la..keja bidang construction ni.mana tetap kan. nak2 ujung bln 12 2011 kira kontrak akan tamat.tp kami masih pujuk arwah lg...mntak dia tangguh dlu..lgpun projek ada maintenance lg...so,dekat kl mmg dh ada offer utk dia...memula dia mcm duk pikir kot.tp lastly dia terima juga.so,dekat perlis dia akan ada isnin smpai rabu selebihnya dia akan ke kl utk projek baru..anak bini masih di perlis sb anak2 bersekolah...kt sini pun kami dh rasa dia makin jauh dari kami...tp xapalah...mgkin dia pikir masa depan kan...

semnggu sblm arwah meninggal.dia ada mengadu sakit2.kurang selesa...tp timetu dia ada kl sb ada beberapa meeting.kami kt sini just bhubung tel or email ja..tp dlam xchat tu..sempat lg g main golf katanya...aku n geng mmg dh biasa ngn arwah ni.klu sakit just amik ubt klinik ja.dia cukup pntang nk p spital or else...penakut! dan disebabkan penakut itu lah.kami kehilangan beliau.....

mggu tu mmg dia xmasuk langsung opis..dia masih lg di kl..dan dijangka blk pagi rabu tu.tp xsempat.beliau menghembuskan nafas pd pagi selasa tu.time tu mengikut cerita en.wan (salah sorng mber baik merangkap safety oficer kami) dorang tgh group wasup..tetiba ja dia diam...then,dpt cl dr wife dia..en.din dah xde......

so bole korang byngkan.tgh2 duk elok2...tetiba jatuh..then trus xde....
lebih kurang pukul 9pagi aku smpai opis.masa tu aku xtau mana2 lg.buat rutin aku seperti biasa..supervisor aku (en.az) tetiba pggil.ada dpt berita apa2 x dr kl?aku ckp mmg xde apa...(mgkin masa ni arwah dh xde,& dibawa ke hospital)...en.az kata dia dpt cl,katanya en.din masuk icu.jatuh...ohhhh...masa tu aku cm rs kelam dh dunia...tp aku cm cuba yakinkan diri....sb lum dpt kesahihan...eh..xde apala..mgkin pengsan or jatuh ke apa...then 5minit pastu...en.wan lak cl,tnya ada dpt berita apa2 x?tp nada suara mcm sebak.aku dh start gigil badan ni.aku ckp cuma tau msuk hosp.tp xcnfirm.then en.wan  diamm....smpai aku tnay..nape ni en,wan??barulah dia ckp.wife en.din cl.ckp en.din dh xde...hah?????....eh?aku xcaya kot...aku rs dorng salah info ni....en.wan ckp.dia dh bsiap2 nk kekl.apa2 dia akan inforn.aku trus rs cm melayang2 je.xtau nk caya ke x.aku dh gtau suma org kt opis.aiqmata xtau nk cita la.xlarat lap dh.tp dlam hati tetap mngharapkan yg ada keajaiban berlaku.then,fiza cuba cl wife dia.sb nk kepastian...YES..mmg betul...arwah mmg betul2 tiada....masa tu mmg xtau nk ckp..kami mmg on the spot cari keta.pergi rmai2.sehelai sepinggang.perlis -kl.walaupn xpasti sempat ke x nk tatap arwah utk kali terakhir.aku mntak izin en.babah..terpaksa tggalkan wafiy masa tu xbpa sihat...

 kami gerak ke kl dlm kol 10pagi.ikut maklumat arwah akan dikebumi lepas Asar..kami amat2 mengharap yg kami akan sempat jumpa..dlm hati hnya Tuhan saja yg tau...lebih kurang 4 biji keta yg pergi.tp kami xkonvoi.sapa yg laju ke dpn.sapa yg lambat ke belkg la.kami just hrp GPS  ja pun..mnjuq driver tau gak selok belok kl.ada la jem sikit2.kami smpai ngam2 pas asar.time tu hujan sgt la lebat...selebat airmata kami yg menangisi pemergian beliau. ramai sgt sanak saudara serta sahabat2 arwah.arwah blum lg dibw ke tanah perkuburan.ya..kami sempat.tp tetap xleh menatap wajahnya utk kali terakhir.jenazah dh berada di atas van.menunggu masa utk ke tanah perkubukan.sb hujan..xpe la.kami redo ja.cukupkan kedatangan kami sekurang2nya bagi semangat kt wife dia n family..

agak lama juga kami di surau tu.tetiba,dpt lak arahan dr balai polis.utk bw jenazah blk ke hosptal utk prosiding bedah siasat utk buat repot...WTH???ingt kucing ka bole bw ke sana ke sni?Ya Allah,Kau permudahkan semua ini...siannya terasa seksa mayat.tp family tpaksa akur..sb ini ialah prosidng apatah..dan mgkin juga rezeki kami nk tatap wajah arwah.

bedah siasat tu xamik masa lama.dalam 10minit ja.then jenazah dibw lg sekali ke surau.utk kemaskan ikatan kain kapan & sebagainya..aku xpasti beliau dimandikan semula ke x.sb kami tggu kt kaw perkuburan masa tu.then,dpt bila tau jenazah nk ke surau semula.kami trus ke sana.Alhamdulillah...aku sempat tatap wajah arwah & sedekahkan fatihah..sayu hati ni...arwah mcm tgh tdo ja...JANJI Allah itu pasti..smpai masa klu dia dh pilih siapa yg perlu Dia ambil..kita perlu redha...sb kita ni hanya pinjaman semata2...bkn kekal utk selamanya..

untuk arwah Ir.Zainudin Omar...semoga tenang di sana..kami sentiasa merindui kebaikanmu.. kita xakan jmpa lg di sini...mungkin di Jannah nanti...Insyallah....AL FATIHAH

1 comment:

Zalinda Zainol said...

20.12.2013..dh 2 thn arwah pergi meninggalkn kita semua...