Wednesday 19 March 2014

Roti Jala super lembut,paling simple nk buat...sedap plak tu...

hehe...tajuk xnak kalah u'oll....biasa la org klu xpandai masak..bila dia mula masak..tetiba menjadi plak tu..harus riuh sekampung....

ni kali ke-3 ok aku menjala....masa 1st time menjala..menjadi..mmg kembang kempis idung xsangga...pastu asal ada adik baradik nk mai umah..laju ja.kuarkan bahan nk menjala...amboi...pasan ok.org len dh lama menjala xriuh pun....^__________________^

masa mula2 aku try buat tu..mmg xbuat kuah apapun pun.sb aku kan dlm proses eksperimen,xyakin plak sb xpenah2 buat...bila dh buat.menjadi plak....nyesal plak..jdnya cicah ngn susu la...xpa..tu pun sedap ya amat..(amboi lagi)....then 2nd buat.pun xdak kari2/gulai..sb last minit..benda2 nk masak kari xckup bahan..xpa...laku je pun..dan2 rasa mcm nk amik tempahan...puiiiii..

so kali ketiga, mmg awai2 dh berniat nk buat lg...(al maklumlah dh masterkan)...habaq kt mak siap2 buat kari ayam...(hehe...kari order ja kt mak)...oiii..laju ja abes...smpai tuan tanah xsempat mkn oi...anak2 menakan bedal abes...truih rasa nk bebai...haish.....(aku rasa sb gandingan kuah kari kayam super sedap mak juga)...

meh tgk pic


ha..amacam..cun dak jalaan aku?hihi..ni pic masa mula2 buat,2nd n 3rd xkuasa aku nk amik.sama ja pun..jala pun xsemengah ok...tp bila kali ke-3 tu jalaan makin segak la...nama pun 'practise make perfect' eh....

ish..ish....tgk tu.nanges ni mau masterchef tgk roti jala aku buat..hehe...lembut + lemak oii...

meh aku tempek la resepi org xpandai cm aku ni kan...(sapa yg terror msk,jgn tgk tau..ai is malu kot)

eh..dh terbalik lak pic ni

bahan2

2 cawan tepung gandum
2 cawan susu segar/fresh milk/air (aku guna 1cwn susu segar + 1 cwn air)
1 biji telur ayam
serbuk kunyit / pewarna kuning (aku prefer guna serbuk kunyit,sb warna dia lagi cantik kot)
secubit garam (nk bangkitkan rasa lemak)
2 sudu besar butter (cairkan) - minyak masak pun bole

cara2 masak (semudah ABC)

1. campak suma bahan dalam blender,kasi blend suma tu smpai sebati.then tapis takut nt ada ketoi2,xlawa la kan
2. perap sekejap dalam 1/2jam...(tp aku kan bangsa xsabo2..dlm 15minit jer)
3. panaskan kuali (seboleh2nya jenis sticky tu),ngn api yg sederhana..then baca bismillah...jala la...hihi
ikut suka ampa la kan..nk wat pusing2 @ garis2 mcm bentuk kt atas tu..apa ada hal...masuk lam perut gak akhirnya kan...hihi

**jgn lupa buat kari (org utara sebut gulai) tau...baru la ralit mencicah....eh,aku lupa plak nk amik pic gulai mak hat super sedap tu..penat menjala.




ok,kt atas ni alatan aku menjala..senang weh,tuang ja bancuhan tu dalam botol ni...then bila kuali dh panas,just picit ja utk menjala..aku rasa xdak la meleleh,comot bagai kan....murah ja botol ni..rasanya dlm rm5-6 kot.aku dh lupa..aku beli kt pasaraya dkt umah ja pun...



No comments: